KONTAKTA OSS

Maila, ring eller chatta!

kicki@lsca.se

070-233 82 43

Kyrkbrogatan 5B

PITEÅ

300+ följare!

Gå med i vår MAILKLUBB!

Nyheter, erbjudanden, tips, bakom kulisserna och exklusivt innehåll direkt i inkorgen. Det är helt kostnadsfritt och du kan avprenumerera när du vill, no hard feelings. 

Är du en unicorn?

Driver du en startup så tänker du förmodligen lite annorlunda än de flesta företag. Vi erbjuder samma tjänster till alla men här beskriver vi vår speciella hantering av startups.

Vägen fram för de flesta startups är lång och svår och man testar sina hypoteser och pivoterar om och om igen tills man hittat en skalbar modell som går hem hos målgruppen och hos investerarna. Det är många pusselbitar som ska på plats och ofta vill man nå en omogen, nischad marknad på internationell nivå. När man väl itererat sina processer, testat sina prototyper och man känner sig redo är det dags att se över marknadsföringen. Här finns många fallgropar. Vid lansering av en innovativ, nytänkande och disruptiv produkt eller tjänst behöver man verkligen se till att kommunikationen håller samma mått. Det är enklare sagt än gjort.

 

Vi erbjuder att arbeta med strukturerade startupmetoder när det gäller marknadsföring genom att inte släppa igenom något förrän man försäkrat sig om att det går hem hos kunderna. Detta gör vi t.ex genom småskaliga tester, referensgrupper och A/B tester. Vi arbetar med en mix av metoderna Design Thinking och Lean Startup.

 

Dessa är några faktorer vi fokuserar extra hårt på när vi hjälper startups.

 

  • Visuell identitet som sticker ut men är förankrad hos målgruppen.

  • Kommunikation baserad på stark storytelling och ett tydligt ”why”

  • Ett tydligt värdeerbjudande i alla lägen

  • En balansgång mellan det nya och igenkänning så man inte skrämmer bort kunder

  • Hitta ”early adopters” som hakar på och kan bli ambassadörer för varumärket

  • Stenkoll på konkurrens och marknadspositionen

  • Att lyfta fram ett genuint hållbarhetstänk

 

Startups i go-to-market fasen har ofta en utmaning med att man inte har resurser nog i teamet för att hinna med allt som står på to-do listan. Därför är det viktigt med en flexibel byrå som kan hantera både stort och smått. Ett bra upplägg är att hantera kärnverksamheten inhouse och låta en byrå agera marknadsavdelning i starten medan man bygger upp det egna teamet och dess kompetens. Vår byrå utbildar gärna teamet så kompetensen hamnar inhouse till sist.