fbpx

Frågor som FRAMTIDSSÄKRAR ditt företag

Att vara kreativ är inte alltid så lätt. Vi på Framtidsbyrån Älska i Piteå tagit fram massvis med kluriga och fiffiga frågor som får kreativiteten att gå på högvarv.

Försäljning och marknadsföring

  1. Kan du hitta en annan försäljning- eller marknadsföringskanal än den vanliga i din bransch?
  2. Är det vanligt att leverera produkter i din bransch? Eller att sälja online?
  3. Kan du leverera snabbt? Inom en timma?
  4. Kan du leverera utomhus?
  5. Kan du använda drönare?
  6. Hur många säljkanaler har du testat online? Har du missat någon?
  7. Skippar du medvetet någon kanaler för sälj och marknadsföring för att du tänker att det inte är värt det?
  8. Kan du sälja direkt till din kund istället för via ombud eller andra företag? Eller tvärtom?
  9. Kan du ändra försäljningsställe eller kontext? Var och när behöver kunderna dina produkter som mest?

Målgrupp och nisch

  1. Kan din målgrupp vara en annan är den som är vanligast i din bransch?
  2. Kan du anpassa din produkt lite så den passar en annan målgrupp?
  3. Kan du identifiera en nisch av kunder som är ignorerad i din bransch?
  4. Vem vill du att din kund ska bli när hen använder din produkt eller tjänst? Hur ska det kännas?
  5. Är din produkt eller tjänst riktad mot endast kvinnor eller män? Går det att anpassa? 
  6. Kan du hitta på ett innovativt koncept kring det du säljer? Ett tema? En viss kultur?
  7. Tänk på en målgrupp som du absolut inte levererar till. Kan det funka på något sätt? 

Verksamhet

  1. Vilka unika skills har ditt företag som ingen annan har?
  2. Vilka är dina fördelar gentemot dina kunder när det gäller verksamhetens drift?
  3. Behöver du anställa/kan du anställa någon med unik och värdefull kompetens?
  4. Har du processer för produkt/tjänsteutveckling? Hur bra är dessa?
  5. Har du några patent eller forskning?
  6. Använder du någon slags data för att få insikter? Om ja, vilka värdefulla insikter har du fått av dessa?
  7. Kan du skapa en produkt eller tjänst tillsammans med dina kunder? Dina konkurrenter? Någon i en relaterad bransch? Ett universitet?
  8. Har du automatiserad några repetitiva arbetsuppgifter eller processer? 
  9. Hur triggar du kreativitet i ditt team?

Ekonomi

  1. Vilken är den dominerande intäktsmodellen i din bransch?
  2. Kan du prova en annan inkomstmodell? Har någon konkurrent testat? Hur gick det?
  3. Hur många ben har du för försäljning? En eller flera?
  4. Har du möjlighet att testa nya intäktsströmmar i liten skala?
  5. Har du funderat på prenumerationer? Mikrobetalningar?
  6. Höjs omsättningen i paritet med hur mycket reklam du gör?
  7. Kan du sälja via partners eller företag med liknande målgrupp?

En bättre produkt

  1. Hur unik är din produkt? Kan den bli mer unik?
  2. Kan du öka produktens prestanda?
  3. Kan din produkt eller tjänst bli mer hållbar? Miljövänlig? Bra för samhället?
  4. Kan din produkt funka som ett komplement till något annat? Eller tvärtom?
  5. Kan du lägga till en tjänst kopplad till din produkt? Eller tvärtom?

Design

  1. Kan din produkt eller grafiska profil bli visuellt snyggare?
  2. Kan du förbättra användarupplevelsen. Kan det bli enklare?
  3. Kan du förbättra kundresan genom att förenkla något?
  4. Kan du ta bort onödiga steg i försäljningen?
  5. Vad tror du dina kunder stör sig mest på? Upptäckandet av produkten? Köpprocessen? Användningen?
  6. Vad är det största hindret i att köpa din produkt eller tjänst? Kan du ta bort eller förbättra detta?
  7. Finns det något som trendar som din produkt eller tjänst saknar?
  8. Kan du komma på något innovativt koncept som särskiljer dig från konkurrenter?

Kundengagemang

  1. Exakt hur får du nya kunder? Hur stannar dom kvar?
  2. Kan du komma ihåg när du själv hittade en produkt du tycker om? Hur fick dom dig på kroken?
  3. Kan dina kunder få testa gratis? Kan dom testa en längre period utan förbehåll? Pengarna tillbaka om man inte gillar produkten?
  4. Kan du skapa något som fångar uppmärksamhet? En gratis men begränsad version? Kan du bjuda på kunskap online?
  5. Kan du erbjuda bonusar/rabatter till de som tipsar om dig till andra?
  6. Kan du skapa communitys/grupper kring din produkt eller tjänst som engagerar?
  7. Kan du använda gamification/spelmekanik för att motivera kunder att använda din produkt mer eller betala mer för den?
  8. Kan du inkludera dina kunder i framtagandet av produkter och tjänster? Få feedback?
  9. Har du något slags lojalitetsprogram?
  10. Hur bra är din kundservice? Vad kan bli bättre? Kan du lägga till något som konkurrenter inte har?

Bonuscontent: Därför köper folk saker

Behov: Man behöver det i sitt vardagsliv/arbetsliv

Förlustundvikande: Rädsla för att gå miste om något eller något blir krångligt för att man inte har produkten/tjänsten

Rädsla: Man vill skydda sig från faror. Fysiska, psykiska, sociala, ekonomiska m.m

Bekvämlighet: Man behöver lösa problem och spara tid

Njutning: Människor gillar att njuta och ha roligt i livet

Tillhörighet och fåfänga: Man behöver relationer och social status

Bristande utbud: Unikitet och begränsat utbud ökar värdet på något

Stäng meny