fbpx

Bli en mästare på Instagram

Bli en mästare på Instagram

Instagram är en av de kraftfullaste plattformarna för företag att finnas på. Men mycket förändras hela tiden och det kan vara svårt att hänga med. Här har vi listat tips och trix som både är generella marknadsföringstips blandat med det som funkar just nu på Instagram.

MÅLGRUPP

Varför finns ditt företag på Instagram?

Vilken är din målgrupp?

Skapa fiktiva kunder som har ett större djup än ”kvinna 35”. Skapa sedan innehåll som du tror att dom kommer tycka om.

Exempel:

Anna 35 år. Singel med 2 barn, bor i radhus. Gillar Netflix och motorsport. Spelar tennis och använder Instagram och Snapchat. Läser bloggar om rymden och gillar japansk inredning. Jobbar på kontor men drömmer om att bli läkare.

VAR STRATEGISK

Posta inget som inte har något slags syfte.

Syftet kan vara t.ex att skapa intresse, visa en specifik produkt, driva trafik till hemsidan m.m

BIOGRAFIN

Förklara tydligt vad du gör och varför man ska följa ditt konto.

Använd den enda länken du får använda på Instagram på ett klokt sätt.

EN RÖD TRÅD

Använd bilder, stilar och innehåll som är konsekvent så alla känner igen ditt flöde enkelt.

FLÖDE VS STORIES

Använd ditt flöde för att skapa tydlighet och kvalitativt innehåll. Använd stories för att ge en inblick i det som händer just nu.

SKAPA SAMTAL

Ta alla chanser som finns att skapa en dialog. Ställ frågor i flödet och i stories. Be följare skicka meddelanden med tips och kommentarer.

Likes betyder egentligen ingenting. Satsa på aktiva dialoger.

ANVÄNDARGENERERAT INNEHÅLL

Be dina följare att dela med sig av innehåll. Kanske när din produkt används?

Be följare skicka bilder i DM eller tagga dig i foton så du kan använda detta på något sätt.

(Att få credd för sin kreativitet älskar alla människor)

HASHTAGS

Använd hashtags. Det är så många hittar dig. Lär dig vilka hashtags som är intressanta för dina följare. Var konsekvent, men byt och lägg till lite då och då.

TEXTER

Just nu verkar längre texter till sina bilder vara en fungerande trend. Ta chansen att berätta lite mer innan du ber om ett besök på hemsidan eller liknande.

ANNONSER

Instagram är den starkaste plattformen för annonser just nu. Testa, jämför och labba tills du hittar annonser som fungerar bra och faktiskt skapar försäljning.

VIDEO, VIDEO, VIDEO

Video är superhett på Instagram och premieras av plattformen. Använd det för att skapa värde för dina följare.

Extra tips!

Den relativt nya funktionen med IGTV är mycket spännande och för lite använd av företag! Videos måste vara över 1 minut för att vara med där.

BILDKVALITET

Bilder med hög kvalitet och mycket kreativitet sticker ut

Släpp loss fotografen inom dig!

TIMING

När är dina följare online? När är dom köpsugna? När behöver dom dig?

I statistikfliken på Instagram kan du få lite insikt i om när du bör posta dina inlägg. Generellt verkar det dock vara kl 14 och 21 som funkar bäst.

TRIX FÖR FLER OCH RÄTT FÖLJARE

Gå in på konkurrenternas bilder. Kolla vilka som lajkar deras bilder och följ dessa. De flesta följer dig tillbaka.

Instagram är enkelt men samtidigt svårt för många företag. Framför allt är det en tidsslukare. Dock lönar det sig att lägga tid och energi. Potentialen är väldigt stor om man lyckas. Behöver du hjälp så ÄLSKAR vi Instagram och kan ge dig en ordentlig skjuts.

Stäng meny